I syv årtier har Porsche været synonymt med sportsvogne.
Hurtig. Puristisk. Emotionel. I 70 år har Porsche være synonymt med fremstilling af sportsvogne på højeste niveau. Den 8. juni 1948 blev den første bil med navnet Porsche indregistreret: 356’eren ”Nr.1” Roadster. Denne dag blev Porsche født. Med model 356 virkeliggjorde Ferry Porsche sin drøm om sportslig kørsel. Porsches historie begynder i 1948. Men sportsvognsmærkets fundament udgør professor Ferdinand Porsches livsværk, som hans søn Ferry førte videre. Ferdinand Porsche konstruerede allerede i starten af forrige århundrede nogle banebrydende opfindelser inden for bilproduktion. Med Lohner- Porsche-modellen byggede han i 1900 en elbil med hjulnavsmotor og på basis af den lidt senere verdens første firehjulstrukne personbil. Samme år fremstillede han med udviklingen af en blandingsmotor drevet af benzin og el en forløber for hybridbiler. I 1931 grundlagde Ferdinand Porsche sin egen ingeniørvirksomhed i Stuttgart. Med Berlin-Rom-bilen lagde han i 1939 grundstenen til ideen om en sportsvogn med navnet Porsche.
Virkeliggørelsen af denne drøm var imidlertid forbeholdt hans søn Ferry i 1948 med model 356. Efterfølgeren til 356’eren, Porsche 911, som Ferry Porsches søn Ferdinand Alexander lavede et udkast til, bidrog til virksomhedens endelige gennembrud som en af de teknisk og stilistisk førende sportsvognsproducenter i verden. Model 911, der for første gang blev præsenteret for offentligheden i 1963, er i årenes løb blevet bygget over en million gange. ”Selv om bilen over årtier er blevet videreudviklet løbende og udstyret med nye, innovative teknologier, fremstår ingen andre biler så uændret i deres grundform som 911’eren. Alle Porsche modeller, der bliver udviklet nu og i fremtiden, har en relation til denne sportsvogn. Som mærkets hjerte har den indpræget sig i sportsvognsentusiasters kollektive hukommelse verden over,”” lyder det fra Oliver Blume, der er administrerende direktør for Porsche AG.
Fremtiden er elektrisk
For fremtiden står Mission E i startblokken – den første rent elektriske bil fra tyske Zuffenhausen. Konceptbilen, der har fået navnet Taycan, kombinerer det umiskendelige og emotionelle Porsche design med fremragende præstationer og en fremtidsvisende hverdagsanvendelighed. fire-dørs modellen med fire enkeltsæder har en systemydelse på over 600 hk og en rækkevidde på mere end 500 km, og den accelererer fra 0-100 km/t på under 3,5 sek. og har en ladetid på omkring 15 minutter for at opnå 80 pct. af den elektriske energi. Sportsvognsproducenten fejrer jubilæet med mange aktiviteter verden over f.eks. er der ”Rennsport Reunion” i Californien fra 27. til 30. september. Jubilæumsåret afsluttes af ”Sound Nacht”, der finder sted for første gang i Porsche Arena i Stuttgart den 13. oktober. Og er du helt vild med alt, hvad der handler om Porsche, så kan du købe jubilæumsbogen ”70 Jahre Porsche Sportwagen” fra forlaget Delius Klasing.
Frem mod 2022 vil Porsche investere over seks milliarder euro i elektromobilitet, hvilket betyder, at koncernen fordobler de oprindeligt planlagte investeringer. Ud af de ekstra tre milliarder euro går ca. 500 millioner euro til udviklingen af andre typer og varianter af Taycan, godt 1 milliard euro til elektrificering og hybridisering af den eksisterende produktportefølje, flere hundrede millioner til udbygning af fabrikkerne og ca. 700 millioner euro til nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobility. Foto: Porsche