Impact har talt med Trine Dyrholm om den vilde – og sande historie, de overdådige kostumer og det at spille over for Julian Moore, når man selv er en lille smule starstruck.
Alt er på spil i historien om Mary Villiers, der ikke trodsede nogen midler for at få rigdom, magt og indflydelse ved det engelske hof i slutning af 1500-tallet, hvor Kong James regerer. Mary ser en mulighed for at udnytte kongens appetit på god vin, godt selskab og smukke mænd og skubber sin karismatiske søn, George, ind i rampelyset for at forføre Kong James, så de begge kan stige i graderne.
Mary & George er en stjernespækket produktion med Julian Moore, Nicholas Galitzine og Tony Curran i hovedrollerne og med danske Trine Dyrholm i en mindre, men ikke desto mindre vigtig rolle, som Dronning Anne.
TRINE DYRHOLM, HVAD TILTRAK DIG VED ROLLEN SOM DRONNING ANNE?
Jeg kunne virkelig godt lide manuskriptet, fordi det er baseret på rigtige hændelser i historien og samtidig har en ret stor frækhed, som jeg syntes var tiltalende. Min rolle er jo ikke kæmpestor, men for mig var det attraktivt at være en del af det her virkelig fede projekt, og selvfølgelig var det også en rigtig stor attraktion for mig at jeg kunne få lov til at stå over for Julian Moore. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er meget stor fan. På den måde var det lidt et drømmeprojekt.
Trine Dyrholm spiller over for store Hollywoodstjerner som Julian Moore i den spektakulære miniserie Mary & George, der kredser om magt, sex og kærlighed på den mest uhyrlige vis.
HISTORIEN OM MARY OG GEORGE ER SKANDALØS OG VILD – KENDTE DU DEN I FORVEJEN?
Nej, det gjorde jeg faktisk ikke. Der er jo mange af de historier op gennem tiden, som går igen – bare med nye mennesker og metoder – men jeg kendte ikke til Mary Villiers og kongen, som nærmest fik placeret unge mænd i sengen.
HVILKE TEMAER I SERIEN TROR DU, AT PUBLIKUM VIL KUNNE RELATERE TIL, UANSET HVILKEN TID DE LEVER I?
Det er en virkelig god historie med mange spændende og evigtgyldige temaer. Det handler om magt, sex, kærlighed og familie. Det er jo Mary og hendes søn, der er hovedpersonerne, og så handler det også om, hvordan du som kvinde kan navigere i en verden, hvor du egentlig ikke har noget at skulle have sagt. For det har hun jo ikke. Hun skal bruge sin søn til at få magten. Og det er også det, min karakter står med. Hun kan godt være med at til at præge nogle ting, men det er kongen, der bestemmer. Så hun skal være snedig med at få placeret sig rigtigt for alligevel at være med til at styre en del. Jeg tror, at mange mennesker vil kunne relatere til det, selvom det foregår for en del hundrede år siden.
HVORDAN SKILLER MARY & GEORGE SIG UD FRA ANDRE HISTORISKE DRAMAER PÅ TV?
Jeg tror, at mange vil opleve det som meget mindre stift end andre kostumedramaer, fordi det har en meget moderne og mærkbar råhed. Det er frækt lavet, og dialogen er ret moderne, men på en smagfuld måde. Vi ved jo ikke, hvordan det var. Vi kan kun forestille os, hvordan de havde det dengang. Serien er bygget på en bog, der er skrevet om de her hændelser, så der er nogle ting, der er historisk bevist, og så er det bare sjovt at gøre de her mennesker, der levede dengang, menneskelige og virkelige og give dem mærkbart kød og blod, så det ikke bliver støvet og holdt.
For det tror jeg ikke, det var. Jeg tror, det var rimelig heftigt på det tidspunkt.
JULIANNE MOORE SPILLER ROLLEN SOM MARY. HVORDAN VAR DET AT SPILLE OVER FOR HENDE?
Da jeg mødte hende allerførste gang, råbte hun bare: ’Nej, hvor er det dejligt, du skal være med i det her.’ Hun bød mig velkommen på den fineste og mest generøse måde, og det gjorde mig rigtig glad, for jeg var meget starstruck. Jeg har kigget på det ansigt i så mange år. Hun er ikonisk for mig, så det var en vild oplevelse pludselig at stå over for hende. Jeg er egentlig ikke så optaget af stardom, men når nogen er meget dygtige og rør mig på en bestemt måde, bliver jeg starstruck. Og det har hun gjort rigtig mange gange. Jeg er enormt imponeret over hendes skuespilarbejde, og hun er klart et af mine forbilleder, så det var kæmpestort, at hun gav mig en følelse af, at hun vidste, hvad jeg havde lavet tidligere. Derfor blev faktisk også lidt nervøs på en måde, jeg ikke er vant til, ved vores første scene sammen. Jeg er vant til, at så arbejder vi bare, men jeg blev hyllet helt ud af den. Ikke på grund af noget, hun gjorde, for hun er meget generøs og nede på jorden, men det var med at stå med det ansigt, jeg har set op til i så mange år. Men lige så snart vi kom i gang, så gik det væk, og så spillede vi bare.
SERIEN INDEHOLDER ENORME KOSTUMER OG VANVITTIGE PARYKKER – HVORDAN VAR DET AT OPTAGE MED ALT DET TUNGE UDSTYR?
Det hele har været en ret magisk oplevelse. Alene det at få lov til at komme til London og blive iklædt de største kjoler og parykker og filme på rigtige slotte, hvor dem, vi spiller, har haft deres gang for mange hundrede år siden, har været vildt. Der arbejdede 70 mennesker i kostumeafdelingen, hvilket er meget usædvanligt i forhold til danske forhold, men der er så mange kostumer i serien, og de blev alle syet fra bunden. Det var enormt fascinerende. For hver gang, der kommer et bal i serien, skulle jeg – fordi jeg spiller dronningen – havde en endnu større kjole og endnu større hår, så det har været rigtig sjovt, men også udfordrende, fordi det er tungt at bære korset og have de her store kostumer på. Man forstår slet ikke, at de kunne holde ud at gå rundt i det tøj dengang.
HVORDAN VAR STEMNINGEN PÅ PRODUKTIONEN?
Produktionen var enormt stor, men samtidig havde jeg også en følelse af, at den var nærværende. Det hænger meget sammen med de mennesker, der har lavet det. Instruktøren, Oliver Hermanus, var utrolig sød, loose og cool. Selvom han stod med den kæmpestore produktion gav han alle en følelse af, at det bare var sjovt. Det var meget lystfuldt for mig. Jeg havde det også supersjovt med min vidunderlige medspiller, Tony Curran, der spiller Kong James, og det var generelt et rigtig godt hold. De gange, vi havde de store baller, hvor vi alle sammen var der, havde vi et fællesrum, hvor vi hang ud i vores store kostumer og grinede og hyggede os. Det har været rigtig sjovt.
DET ER IKKE FØRSTE GANG, DU SPILLER DRONNING. HAR DU EN SÆRLIG TILTRÆKNING AF DRONNINGER?
Ha ha, nej, det er ikke noget, jeg bevidst er gået efter, men har spillet dronning et par gange efterhånden – både som Margrethe 1. og Juliane Marie. I den her serie er Queen Anne en del af et hovedplot, men ellers får vi ikke så meget at vide om hendes liv, for det er jo ikke hende, det handler om. Men det er lidt samme måde at være officiel på som i Margrethe 1. Du er officiel, og så har du ikke råd til at vise, hvad der ellers foregår. Det kan kigge frem i nogle små sprækker nogle gange, og det er så det, der er min opgave: At vise lidt indre liv i de bittesmå sprækker. Det er også det, jeg har forsøgt her, så man får en fornemmelse af, at hun også kæmper med nogle ting.