Interview: Else-Rikke Bruun, Arkitekt
Origami uden papir, en strikket rumdeler og en stol polstret af træbrikker. Gennem en fusion af materialer og traditioner, som ellers ikke er umiddelbart forenelige, får arkitekt Else-Rikke Bruun modsætninger til at mødes.
”Under studietiden opstod en interesse for arabisk kultur, hvor jeg blev nysgerrig på, hvordan man kunne integrere en anden kulturs rumlige temaer. For mig handlede det om at fusionere arkitektoniske traditioner, der på mange måder var hinandens modsætning, og se hvad der kom ud af det,” fortæller hun.
Udfordrer træets potentiale
Else-Rikke Bruun eksperimenterer med CNC-fræsere, bygger møbler og udfordrer træets potentiale. Gennem en undersøgende materialebearbejdning og fusion analyserer hun træets kvaliteter, både egenskabsmæssigt og æstetisk.
”Med Karmstolen samlede jeg alle de små træklodser med fer og not og vendte træet i den ’forkerte’ retning, så dets mønster dannede et tekstilt udtryk – et tredimesionelt mønster. Det handler om, at jeg vil gerne vil trække materialets kvaliteter helt frem og skubbe til grænserne. Samtidig vil jeg også gerne føre en tradition videre, og derfor er jeg altid i dialog med en snedker.”
Karmstolens
Karmstolens sæde er opbygget med små træklodser samlet med fer og not, der danner et mønster, der minder om små hustage.
Massive Weawing
Massive Weawing kombinerer massivt træ med et blødt tekstilt udtryk gennem farvelægning og bearbejdning.
Origamipanel
Origami Panel. En fusion af origami og træ, hvor Oregon Pine-træsortens ornamentik træder tydeligt frem.