Interview: Jesper Bjørn Christiansen, Stifter og CEO, Green Gate
Den danske designvirksomhed GreenGate er kendt og elsket over hele verden for sine tidløse, feminine produkter til boligindretning og brugskunst. Impact har mødt CEO og stifter, Jesper Bjørn Christiansen.
Du kender sikkert Greengate på deres klassiske, romantiske kollektioner af kopper, tallerkener og puder med de fineste blomstrede mønstre i kombination med striber og prikker. Men vidste du også, at GreenGate dette forår har skabt en ny kollektion, The Contemporary Collection, der har mere fokus på naturlige materialer, struktur og et moderne look? Tag med en tur til de smukke herskabelige rammer i Klampenborg, hvor manden bag brandet, Jesper Bjørn Christiansen, fortæller historien bag GreenGate, og hvor den danske designsucces er på vej hen i dag.
HVAD ER HISTORIEN BAG GREENGATE?
Jeg grundlagde GreenGate i 1991, fordi jeg ønskede at skabe en serie af interiørprodukter, der kunne give følelsen af god tid, ro og kærlighed. Dengang var jeg en del af reklamebureauet Bergsøe, som repræsenterede nogle af de største interiørdesignbrands i verden, så jeg havde lært branchen godt at kende og ønskede at sætte mit eget præg på den. På det tidspunkt fik kvinder mere indflydelse på arbejdsmarkedet og havde mindre tid, men ønskede stadig at skabe et hyggeligt hjem. GreenGate skaber et link til fortiden med vores blomstermotiver, som du også kunne have set for 50-100 år siden, og signalerer ro og overskud.
HVORFRA FÅR I INSPIRATION?
Jeg rejser rundt til modemesser og trendshows over hele verden – Paris, Milano, München – for at se, hvad der rører sig, og om der er nogle nye spændende designretninger, vi kan bruge i GreenGate. Derudover har jeg været så heldig at få fingrene i et unikt designarkiv fra den franske designer Boussac, der var manden bag Diors mønstre. De gamle bøger er fra 1879 og frem til midten af 1950’erne og indeholder tusindvis af originale håndlavede mønstre. De her mønstre er fuldstændig fantastiske og en stor inspirationskilde, når vi skaber vores kollektioner.
UD OVER JERES ORGINALE KOLLEKTION HAR I NETOP LANCERET EN NY RETNING TIL SPRING-SUMMER 2024?
Ja, vores nye The Contemporary Collection repræsenterer et mere moderne look i dansk og italiensk design. Her er fokus på naturlige materialer som marmor, hør og merinould, mens looket er mere enkelt og stilrent. Samtidig arbejder vi meget med struktur i materialerne, som giver et eksklusivt udtryk.
Vi vil gerne forsøge at ramme flere forskellige målgrupper. Til den yngre målgruppe, der er ved at starte deres porcelænssamling, har vi udviklet vores Everyday Collection. Den består af enkle og ensfarvede porcelænsprodukter, der er 30 % billigere end vores klassiske porcelæn.
Hvad kendetegner jeres design i greengate?
Alle vores kollektioner er i allerhøjeste kvalitet, så du ikke skal være bange for at bruge dem. Du kan sagtens tabe en skål på gulvet, uden der sker noget. Derudover gør vi en dyd ud af, at alt er håndtegnet og håndlavet. Selv de smukke strukturer på vores nye serie i marmor er lavet i hånden. Og endelig passer alle farver og mønstre sammen, så du kan mixe og matche på tværs af vores kollektioner.
HVAD ER I ELLERS OPTAGET AF I GREENGATE LIGE NU?
Lige nu er vi i gang med at udvikle vores kollektioner til Spring-Summer 2025, hvor vi blandt andet kommer til at have fokus på perler og sløjfer, som er store trends i modebranchen lige nu. Jeg elsker det her arbejde, og jeg føler mig meget privilegeret over, at jeg får lov til at lave det hver
eneste dag.
Om GreenGate
GreenGate blev grundlagt i 1991 og er siden blevet en enorm succes over hele verden. I dag er det danske design repræsenteret i 57 lande.
Læs mere på greengatehome.dk