Jeg har et godt øje for, hvad der rør sig i modebranchen

Bente Lundquist blev topmodel i Paris allerede som 16-årig, og efter mange år som både model, makeupartist og stylist har hun de sidste 30 år drevet det succesrige modelbureau Scoop Models i København.  


Interview: Bente Lundquist, Scoop Models

Bente Lundquist, du har været i branchen i mange år. Hvordan startede din karriere?

Jeg var 16 år, da jeg tog til Paris for at arbejde som model. Min første skydning var med Helmut Newton for Vogue, og jeg kom til at lave nogle fantastiske billeder sammen med ham. Han bookede mig til mange forskellige opgaver, magasiner og så videre. På det tidspunkt – det var i starten af 1970’erne – var han den bedste fotograf i verden, og det satte virkelig gang i min karriere. Det har gjort, at jeg har fået et stort kendskab til rigtig mange mennesker i verden – både i Paris, Milano og London. 

Hvordan går man fra at være model til at have sit eget modelbureau?

Jeg har prøvet mange forskellige ting. Jeg arbejdede blandt andet som stylist og makeupartist og tog en uddannelse på Margretheskolen, fordi jeg interesserede mig meget for mode og ville designe mit eget tøj. Men det var ikke rigtig mig. Så startede jeg en skole, der hed Bente Jensens Modelskole – jeg er født Jensen og gift Lundquist – og der fandt jeg modeller og trænede dem, lærte dem at gå og lægge makeup, og så uddelegerede jeg dem til forskellige bureauer. Senere startede jeg først sammen med min veninde Unique Models, og i 1993 startede jeg Scoop Models, så det er faktisk 30 år siden. Det var slet ikke meningen, at det skulle være så stort, som det er blevet i dag.

Du har virkelig prøvet mange ting inden for branchen?

Ja, nogen gange tænker jeg, om jeg skulle have valgt noget helt andet, for jeg ville også gerne have været designer, men nu blev jeg altså det her, fordi det kendte jeg. Jeg har jo selv været model og kender en masse mennesker, og så har jeg altid været god til at finde både piger og drenge. Det er nemmere at køre et modelbureau, når man har øje for, hvad det er, der rører sig i branchen – og det har jeg et meget trænet øje i.


Hvad er modens ansigt i 2024?

Det er helt klart vores model Ida Heiner. Hun ligger top-50 i verden, og hun laver alt. Hun har åbnet Louis Vuittons show to gange og er helt sikkert det nye it i branchen. 


Hvilke brands har gjort størst indtryk på dig at samarbejde med?

Det er helt klart Louis Vuitton! Der er selvfølgelig også alle mulige andre, men Louis Vuitton er det største i hele verden. Når Nicolas Ghesquière laver sine shows, er det bare fantastisk. Han var hos Balenciaga tidligere, hvor han lavede de her fantastiske tasker, og hans tøj er også meget populært. Jeg elsker at arbejde med internationale kunder – men jeg kan også godt lide de danske. 

Når man henvender sig til dig, er det så typisk en bestemt størrelse virksomhed eller brand?

Vi arbejder med alle og har flere typer modeller. Jeg kan godt lide at arbejde med piger og drenge, der har et stærkt image internationalt, men vi har også modeller, der studerer eller har et klassisk arbejde herhjemme ved siden af, som typisk bliver brugt på de mere kommercielle markeder som fx Tyskland.

Hvordan arbejder du med modeller for at hjælpe dem med at forblive relevante?

Jeg træner dem sindssygt meget. Jeg træner dem foran kameraet. Jeg lærer dem, hvordan de skal stå, bevæge sig, have hænderne, armene, alt. Når de så er klar, så tager vi fat i nogle dygtige fotografer, der tager billeder af dem og laver små videoer, så vi kan sende små pakker ud til nogle af de største brands i verden, som jeg kender rigtig godt. Og på den måde kommer pigerne i gang. Det er vigtigt at træne dem og gøre dem stærke. 

Vi gør meget ud af, at sørge for, at vores modeller har det godt. Vi har for eksempel et samarbejde med Center for Spiseforstyrrelser, hvor pigerne bliver tjekket, inden de kommer ud på shoot for at sikre, at de ikke er for tynde. Vi er heller ikke bange for at gå nye veje. De seneste år er der generelt kommet en større diversitet i branchen inden for køn, etnicitet og størrelser. 


Foto: Ida Heiner, Louis Vuitton

Hvilke råd vil du give til unge modeller, der gerne vil trives i dag?

Mit bedste råd er at komme op til mig. Så vil jeg gerne sætte mig ned og forklare, hvad det handler om. For du kan ikke bare komme ind og sige: Nu vil jeg gerne være model. Sådan fungerer det ikke. Da jeg startede, tog det to år at lære at blive model. Det tager tid. Nogen har det i sig, andre lærer det hurtigt. Det er et fedt job at have ved siden af, man studerer eller som sabbatår – der er det jo et drømmejob,
men man skal også vide, hvad man går ind til.

Hvordan skal modellerne se ud lige nu?

Lige i den her sæson, på Vogue runway, vil du se mere voksne piger end for bare to sæsoner siden, hvor det var meget unge ansigter. Det ændrer sig. Det er stadig smukke piger, du ser, de skal jo føre noget tøj frem. Her i Danmark kan de også godt lide, at det ser ud som om, du nærmest lige er kommet ind fra gaden. En anden ting du også ser, er piger med former – de er vores curv-modeller – og her samarbejder vi med et bureau i London, hvor der er et meget større marked for curv-modeller end i eksempelvis Paris. Det er meget forskelligt fra land til land. 

Du rejser meget i kraft af dit job. Er der nogle særlige ting eller brands, der altid er i din taske?

Ja, det er cremer fra Shiseido – dem sværger jeg til, og har altid med mig – og så øjendråber til at holde øjnene fugtige. Jeg har også mine Gucci solbriller, som jeg elsker. De er helt fantastiske. Jeg går meget i Salomons sneakers, fordi de er meget behagelige at gå i, og jeg skal gå meget rundt. Jeg skal fx til Paris i næste uge, hvor jeg har tonsvis af møder. Jeg har lige købt en fantastisk Yves Saints Laurent-taske, som jeg har alle tingene i.


Indlæg oprettet 28

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen